Citroen SM
De Citroen SM.
De Citroën SM was het topmodel van de Franse firma Citroën in de jaren zeventig. SM staat nergens voor hoewel sommige bronnen zeggen dat het staat voor Sa Majesté, wat hare majesteit betekent en anderen weer "sport maserati". In 1961 ging bij Citroën 'Project S' van start, met als doel op basis van de DS een luxe auto met revolutionaire prestaties zoals een topsnelheid van meer dan 180 km/h en ver doorgevoerde technische verfijningen te ontwikkelen. De eerste contacten met het Italiaanse Maserati, voor de ontwikkelingen van een nieuw motorblok, volgden twee jaar later. In 1968 nam Citroën de Italiaanse firma over, met als doel de krachtige V8-motor van Maserati te gebruiken voor de SM.
Ontwerp
De vormgeving van de SM is van het hoofd van de designafdeling van Citroën, Robert Opron. Het technisch ontwerp is het werk van een groep technici, onder leiding van Jacques Né. Kenmerkend voor hun werk waren enkele 'traditionele' Citroën-eigenschappen, zoals de koplampen die meedraaiden met de voorwielen en nieuwigheden zoals de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging (DIRAVI). Traditioneel Citroën was ook het ovale stuurwiel, dat uitgevoerd was met slechts één spaak. De Maserati-motor was een V6 in 2.7 of 3.0 liter uitvoering, met drie dubbele Weber-carburateurs of een Bosch D-Jetronic injectiesysteem. De 3.0 liter-uitvoering werd gemaakt voor de Amerikaanse markt, waarvoor men ook begonnen was de handgeschakelde vijfversnellingsbak te vervangen door een drietrapsautomaat. De topsnelheid lag op 228 km/uur voor SM's met een handgeschakelde bak. Zoals gebruikelijk had de SM ook voorwielaandrijving, en was de versnellingsbak voor de motor geplaatst.
De DIRAVI-besturing werd gekenmerkt door een automatische terugloop (als men het stuur losliet, draaide dit terug in de rechtuitstand). Dit effect werd bekrachtigd zodat vanaf 65 km/u het stuurwiel merkbaar zwaarder draaide, en bij hogere snelheid de auto een goede rechtuit stabiliteit vertoonde. Ook was de besturing uiterst direct; tussen de maximale uitslag naar links en rechts zaten slechts twee omwentelingen.
Uiteraard waren ook deze voertuigen voorzien van het zo kenmerkende hydropneumatische veersysteem met een constante wagenhoogte en een lastafhankelijke remdruk.
Promotie
Op de Autosalon van Genève in maart 1970 kon het publiek eindelijk kennismaken met het nieuwe vlaggenschip van Citroën. Toen de auto in augustus dat jaar bij de Franse dealers stond, was het daar een drukte vanjewelste.
In 1971 won deze auto de Rally van Marokko. In 1972 zou deze ook meedoen in de 24 uur van Le Mans maar de deelname werd op het laatste moment afgezegd.
Verkoop in Nederland
Van al die auto's zijn er slechts 98 officieel in Nederland verkocht, tegen een vanafprijs van toentertijd fl. 36.900,00 (€ 16.745,00). Van die Nederlandse bezitters was Johan Cruijff zonder twijfel de bekendste, al weten maar weinigen dat die auto door Citroën aan hem werd geleased. Later heeft Cruijff een eigen Citroën SM gekocht. De eerste Citroën SM van Cruijff is tegenwoordig nog vaak te bewonderen op diverse evenementen.
In 1975 kwam de Citroën CX op de markt, eveneens met de DIRAVI-besturing.
Opvolging
In 1975 viel het doek voor deze bijzondere automobiel, nadat er een kleine 13.000 van waren geproduceerd, waarbij de laatste door Ligier werden gebouwd. PSA, de nieuwe eigenaar van Citroën na hun faillissement in 1974, besloot de productie van de SM te stoppen omdat de verkoop sterk tegenviel. De hoofdoorzaak van het einde van de SM was de complexiteit van de auto, behalve een Citroën-monteur voor het onderhoud aan de hydrauliek en de auto in het algemeen, had je een Maserati-monteur nodig voor het onderhoud aan de motor en die waren niet altijd in de buurt te vinden. Tevens viel de Amerikaanse markt weg in 1974, doordat de SM niet aan de NHTSA-eisen aan de minimale bumperhoogte kon voldoen (later bleek dat juist de SM hieraan kon voldoen, omdat de SM niet "duikt" bij het remmen). Vanuit Citroën werd geopperd dat ook de striktere snelheidsregels op de Europese wegen de auto de das om hebben gedaan. Dat de oliecrisis bijgedragen heeft aan de ondergang van de SM is twijfelachtig, want reeds hiervoor daalden de verkopen en na de oliecrisis werd door Peugeot de 604 met PRV V6-motor op de markt gebracht. Naar Amerikaanse begrippen was de SM zelfs zuinig.
De Citroën SM was het topmodel van de Franse firma Citroën in de jaren zeventig. SM staat nergens voor hoewel sommige bronnen zeggen dat het staat voor Sa Majesté, wat hare majesteit betekent en anderen weer "sport maserati". In 1961 ging bij Citroën 'Project S' van start, met als doel op basis van de DS een luxe auto met revolutionaire prestaties zoals een topsnelheid van meer dan 180 km/h en ver doorgevoerde technische verfijningen te ontwikkelen. De eerste contacten met het Italiaanse Maserati, voor de ontwikkelingen van een nieuw motorblok, volgden twee jaar later. In 1968 nam Citroën de Italiaanse firma over, met als doel de krachtige V8-motor van Maserati te gebruiken voor de SM.
Ontwerp
De vormgeving van de SM is van het hoofd van de designafdeling van Citroën, Robert Opron. Het technisch ontwerp is het werk van een groep technici, onder leiding van Jacques Né. Kenmerkend voor hun werk waren enkele 'traditionele' Citroën-eigenschappen, zoals de koplampen die meedraaiden met de voorwielen en nieuwigheden zoals de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging (DIRAVI). Traditioneel Citroën was ook het ovale stuurwiel, dat uitgevoerd was met slechts één spaak. De Maserati-motor was een V6 in 2.7 of 3.0 liter uitvoering, met drie dubbele Weber-carburateurs of een Bosch D-Jetronic injectiesysteem. De 3.0 liter-uitvoering werd gemaakt voor de Amerikaanse markt, waarvoor men ook begonnen was de handgeschakelde vijfversnellingsbak te vervangen door een drietrapsautomaat. De topsnelheid lag op 228 km/uur voor SM's met een handgeschakelde bak. Zoals gebruikelijk had de SM ook voorwielaandrijving, en was de versnellingsbak voor de motor geplaatst.
De DIRAVI-besturing werd gekenmerkt door een automatische terugloop (als men het stuur losliet, draaide dit terug in de rechtuitstand). Dit effect werd bekrachtigd zodat vanaf 65 km/u het stuurwiel merkbaar zwaarder draaide, en bij hogere snelheid de auto een goede rechtuit stabiliteit vertoonde. Ook was de besturing uiterst direct; tussen de maximale uitslag naar links en rechts zaten slechts twee omwentelingen.
Uiteraard waren ook deze voertuigen voorzien van het zo kenmerkende hydropneumatische veersysteem met een constante wagenhoogte en een lastafhankelijke remdruk.
Promotie
Op de Autosalon van Genève in maart 1970 kon het publiek eindelijk kennismaken met het nieuwe vlaggenschip van Citroën. Toen de auto in augustus dat jaar bij de Franse dealers stond, was het daar een drukte vanjewelste.
In 1971 won deze auto de Rally van Marokko. In 1972 zou deze ook meedoen in de 24 uur van Le Mans maar de deelname werd op het laatste moment afgezegd.
Verkoop in Nederland
Van al die auto's zijn er slechts 98 officieel in Nederland verkocht, tegen een vanafprijs van toentertijd fl. 36.900,00 (€ 16.745,00). Van die Nederlandse bezitters was Johan Cruijff zonder twijfel de bekendste, al weten maar weinigen dat die auto door Citroën aan hem werd geleased. Later heeft Cruijff een eigen Citroën SM gekocht. De eerste Citroën SM van Cruijff is tegenwoordig nog vaak te bewonderen op diverse evenementen.
In 1975 kwam de Citroën CX op de markt, eveneens met de DIRAVI-besturing.
Opvolging
In 1975 viel het doek voor deze bijzondere automobiel, nadat er een kleine 13.000 van waren geproduceerd, waarbij de laatste door Ligier werden gebouwd. PSA, de nieuwe eigenaar van Citroën na hun faillissement in 1974, besloot de productie van de SM te stoppen omdat de verkoop sterk tegenviel. De hoofdoorzaak van het einde van de SM was de complexiteit van de auto, behalve een Citroën-monteur voor het onderhoud aan de hydrauliek en de auto in het algemeen, had je een Maserati-monteur nodig voor het onderhoud aan de motor en die waren niet altijd in de buurt te vinden. Tevens viel de Amerikaanse markt weg in 1974, doordat de SM niet aan de NHTSA-eisen aan de minimale bumperhoogte kon voldoen (later bleek dat juist de SM hieraan kon voldoen, omdat de SM niet "duikt" bij het remmen). Vanuit Citroën werd geopperd dat ook de striktere snelheidsregels op de Europese wegen de auto de das om hebben gedaan. Dat de oliecrisis bijgedragen heeft aan de ondergang van de SM is twijfelachtig, want reeds hiervoor daalden de verkopen en na de oliecrisis werd door Peugeot de 604 met PRV V6-motor op de markt gebracht. Naar Amerikaanse begrippen was de SM zelfs zuinig.