Citroen BX
Citroen BX
De Citroën BX is een middenklasse automodel van het Franse automerk Citroën. De BX werd in 1982 geïntroduceerd en was een wat afwijkend ontwerp (van de ontwerper Marcello Gandini van ontwerpstudio Bertone) vergeleken met de auto's uit die tijd. Kenmerkend voor de BX was de hydropneumatische ophanging van Citroën. Het ontwerp werd overigens in het voorjaar van 1979 gepresenteerd als de Volvo 343 Bertone Tundra.
Bij zijn introductie was de BX een revolutionaire wagen, en werd door Carl Hahn, de toenmalige CEO van Volkswagen genoemd als "de in theorie beste auto".
De BX is een ruime gezinswagen die heel wat comfort en geriefelijkheid biedt aan zijn inzittenden. De befaamde XUD-dieselmotoren werden tot de beste in hun soort gerekend, zowel door hun puike prestaties, hun zachtheid als hun betrouwbaarheid.
Er werden zo'n 2,3 miljoen BX'en geproduceerd gedurende 12 jaar van zijn geschiedenis. De productie van de hatchback werd in 1994 stopgezet met als opvolger de Citroën Xantia. De stationwagen werd nog een jaar langer geproduceerd.
De 1.9 atmosferische diesel van PSA (65pk) was het populairst in dit model. Door de jaren heen zijn er ook meerdere sportieve versies verschenen van de BX, zoals de BX Sport, De GT, de GTi en als absoluut topmodel in 1987 de BX GTi 16V die in Nederland de beschikking had over 160pk.
De Citroën BX is een middenklasse automodel van het Franse automerk Citroën. De BX werd in 1982 geïntroduceerd en was een wat afwijkend ontwerp (van de ontwerper Marcello Gandini van ontwerpstudio Bertone) vergeleken met de auto's uit die tijd. Kenmerkend voor de BX was de hydropneumatische ophanging van Citroën. Het ontwerp werd overigens in het voorjaar van 1979 gepresenteerd als de Volvo 343 Bertone Tundra.
Bij zijn introductie was de BX een revolutionaire wagen, en werd door Carl Hahn, de toenmalige CEO van Volkswagen genoemd als "de in theorie beste auto".
De BX is een ruime gezinswagen die heel wat comfort en geriefelijkheid biedt aan zijn inzittenden. De befaamde XUD-dieselmotoren werden tot de beste in hun soort gerekend, zowel door hun puike prestaties, hun zachtheid als hun betrouwbaarheid.
Er werden zo'n 2,3 miljoen BX'en geproduceerd gedurende 12 jaar van zijn geschiedenis. De productie van de hatchback werd in 1994 stopgezet met als opvolger de Citroën Xantia. De stationwagen werd nog een jaar langer geproduceerd.
De 1.9 atmosferische diesel van PSA (65pk) was het populairst in dit model. Door de jaren heen zijn er ook meerdere sportieve versies verschenen van de BX, zoals de BX Sport, De GT, de GTi en als absoluut topmodel in 1987 de BX GTi 16V die in Nederland de beschikking had over 160pk.