Renault 4
In 1958 verscheen het prototype van de Renault 4. Het zou nog 3 jaar duren voor het eerste viertje te koop was. Bij de introductie in oktober 1961 was de Renault 4 in 5 varianten verkrijgbaar: de meest simpele uitvoering was de R3, een volledig "uitgeklede" versie, zonder chroomwerk, zonder wieldoppen of portierbekleding en zonder de achterste driehoekige zijruitjes.
In maart 1962 verscheen het topmodel uit de reeks: de R4 Super Comfort, kortweg R4 Super. Het meest opvallend aan deze variant zijn de naar beneden opengaande achterklep met grote ruit en de dubbele bumpers.
Naast deze zogenaamde "Berline" uitvoeringen was er ook een besteluitvoering, de R4 "Fourgonnette". Folders uit die jaren duiden op het gemak waarmee een Renault 4 niet alleen ladders, maar ook melkbussen en zelfs schapen vervoerde.
In 1968 wor dt er ingrijpend gemoderniseerd. De 3-versnellingsbakken worden in alle uitvoeringen vervangen door 4-bakken en er verschijnt een nieuwe grille, met een uit het midden geplaatst Renaultlogo.
Van 1972 tot en met 1975 zijn er verhoogde Fourgonnettes verkrijgbaar. In tegenstelling tot het gangbare draagvermogen van 300 en 350 kg, kan met deze uitvoering 400 kg goederen vervoerd worden. In 1975 worden ze opgevolgd door een ruimere besteluitvoering, met een vierkantere laadruimte waaraan met name de karakteristieke R4 achterlichten ontbreken, genaamd R4F6. Hierin duikt ook voor het eerst de 1108 cc motor op. De fourgonnettes worden tegelijkertijd omgedoopt tot R4F4.
Uit 1976 stamt het aktiemodel "Safari". Een standaard 4-tje met zwart gelakte bumpers, brede zwarte biezen aan de zijkanten, en een kleurig interieur op basis van het aloude buizenframe. In dat jaar verschijnt ook het nieuwe topmodel in de serie: de R4GTL met 1108 cc motor.
In 1983 wordt het viertje weer eens grondig onder de loep genomen. De deur- en achterklep scharnieren worden naar binnen gewerkt en het dashboard van de Renault 5 wordt overgenomen.
De R4 is in Nederland tot 1986 leverbaar. In Frankrijk worden de R4TL en GTL nog gemaakt, onder de benaming "Savanne" en "Clan". Het bestelaanbod bestaat slechts uit de R4F4, die tot '88 wordt geleverd. De "Savanne" en "Clan" houden het vol tot 1993. De laatste serie, de "Bye Bye" was een van 1000 tot 1 genummerde reeks.
Bron: Renault 4 Club Nederland
In maart 1962 verscheen het topmodel uit de reeks: de R4 Super Comfort, kortweg R4 Super. Het meest opvallend aan deze variant zijn de naar beneden opengaande achterklep met grote ruit en de dubbele bumpers.
Naast deze zogenaamde "Berline" uitvoeringen was er ook een besteluitvoering, de R4 "Fourgonnette". Folders uit die jaren duiden op het gemak waarmee een Renault 4 niet alleen ladders, maar ook melkbussen en zelfs schapen vervoerde.
In 1968 wor dt er ingrijpend gemoderniseerd. De 3-versnellingsbakken worden in alle uitvoeringen vervangen door 4-bakken en er verschijnt een nieuwe grille, met een uit het midden geplaatst Renaultlogo.
Van 1972 tot en met 1975 zijn er verhoogde Fourgonnettes verkrijgbaar. In tegenstelling tot het gangbare draagvermogen van 300 en 350 kg, kan met deze uitvoering 400 kg goederen vervoerd worden. In 1975 worden ze opgevolgd door een ruimere besteluitvoering, met een vierkantere laadruimte waaraan met name de karakteristieke R4 achterlichten ontbreken, genaamd R4F6. Hierin duikt ook voor het eerst de 1108 cc motor op. De fourgonnettes worden tegelijkertijd omgedoopt tot R4F4.
Uit 1976 stamt het aktiemodel "Safari". Een standaard 4-tje met zwart gelakte bumpers, brede zwarte biezen aan de zijkanten, en een kleurig interieur op basis van het aloude buizenframe. In dat jaar verschijnt ook het nieuwe topmodel in de serie: de R4GTL met 1108 cc motor.
In 1983 wordt het viertje weer eens grondig onder de loep genomen. De deur- en achterklep scharnieren worden naar binnen gewerkt en het dashboard van de Renault 5 wordt overgenomen.
De R4 is in Nederland tot 1986 leverbaar. In Frankrijk worden de R4TL en GTL nog gemaakt, onder de benaming "Savanne" en "Clan". Het bestelaanbod bestaat slechts uit de R4F4, die tot '88 wordt geleverd. De "Savanne" en "Clan" houden het vol tot 1993. De laatste serie, de "Bye Bye" was een van 1000 tot 1 genummerde reeks.
Bron: Renault 4 Club Nederland